RFE/RL |
|
Слоўнік Свабоды
Гітара
Сярэдзіна ХХ стагодзьдзя была адзначана на Беларусі неверагоднымі тэмпамі ўрбанізацыі ды русіфікацыі. І ў гэтых працэсах не апошняю была роля гітары. Па гарадзкіх дварох загучалі блатныя куплеты пад славутыя тры акорды. Шляхетны інтрумэнт усё часьцей называюць "лапатаю", "балалайкаю", а ў п'яной бойцы яна, разламаная на нейчай галаве, можа стаць "гішпанскім гальштукам". Рэнэсанс гітары пачынаецца ў 60-х, калі ў Расеі нараджаецца жанр "аўтарскае песьні". На інтэлігэнцкіх кухнях, у атмасфэры закрытасьці ды абранасьці, загучалі песьні Акуджавы, Высоцкага ды Галіча. На Беларусі расьце колькасьць клюбаў самадзейнае песьні. Беларускія (па пашпарце) барды намагаюцца імітаваць маскоўскіх клясыкаў. Беларусь у іхных песьнях прысутнічае адно як турысцкі аб'ект. Узгадваюцца радкі: "всё леса, леса, леса Белоруссіі, да погода по девчоночьі капрізная". Уласна беларускім інтрумэнтам, гітараю, прычым у клясычным шасьціструнным варыянце, наканавана было стаць зусім нядаўна. Ці не з таго самага часу, калі спачатку загучалі "Песьняры", а праз колькі гадоў у краіну праніклі запісы Данчыка. Напрыканцы 80-х пачалося нараджэньне нацыянальнае бардаўскае песьні й беларускага рок-н-ролу. За які дзясятак гадоў у гэтых жанрах зьяўляюцца тысячы прыхільнікаў і сотні выканаўцаў. Свае клясыкі й пасярэднасьці, свае фэсты й тусоўкі. Гітара разам са сьцягам нібы зброя становіцца абавязковым атрыбутам дэмакратычных мітынгаў і нацыяналістычных вячорак. І хаця рана яшчэ казаць, што гітара стала выразьнікам беларускае душы, наступнае стагодзьдзе будзе безумоўна належыць ёй. Зьміцер Бартосік
|
© 1995-1999 Radio Free Europe / Radio Liberty, Inc.,
All Rights Reserved. http://www.rferl.org |