news programs realaudio contact archive
      Курапаты
    Выбары 2001
    Праскі акцэнт
    Экспэртыза свабоды
    Эканоміка
    Правы чалавека
    Міжнародны аддзел
    Рэгіёны

      Палітычная геаграфія
    На доўгім шляху
    Выкраданьне
    Беларусі

    Мэдыі
    Ёнас, Яніс, Янка...
    Беларускі Iнтэрнэт
    Суайчыньнікі
    У сьвет на заробкі
    Карлаў мост

    Вострая брама
    Беларуская
    Aтлянтыда

    Вольная студыя
    Краіна М
    Залаты фонд

      Сымбаль веры
    Агляд пошты
    Дазвол на выезд
    Здароўе
    Галерэя "Свабоды"

  


    Час і Хвалі
    Realaudio
    Аўдыё-архiў


    RFE/RL Newsline
    Weekday Magazine
    PBU Report
    RFE/RL Homepage
    Reprints



18 Сьнежня 2001
 
Віктар Cкорабагатаў: "за беларускую мову на вуліцах арыштоўваюць — гэта проста жах!"
 
Міхась Скобла, Менск
 
Віктар Скорабагатаў з гледзішча партыйнасьці — чалавек непасьлядоўны. Бо за сваё творчае жыцьцё зьмяніў гэтых самых партый — безьліч. Тут і партыя Фігара ў "Сэвільскім цырульніку" Расіні, і партыя Ніклаўса ў "Казках Гофмана" Афэнбаха, і партыя Альмавіва ў "Вясельлі Фігара" Моцарта.

Вось і нядаўна, на сваім бэнэфісе (а ў лістападзе сьпявак адзначыў сваё 50-годзьдзе) ён выканаў партыю Беларэцкага ў "Дзікім паляваньні караля Стаха" Ўладзімера Солтана.

Як вы ўжо здагадаліся, партыі ў Віктара Скорабагатава — опэрныя. Хоць і запозьнена, я хацеў бы павіншаваць яго з прамінулым юбілеем і найперш запытацца вось пра што.

(Скобла: ) "Спадар Віктар, вы нарадзіліся ў Менску, тысячы вашых прыхільнікаў успрымаюць вас як самага сапраўднага беларуса, але Арыяднава нітка вашага роду цягнецца ў Расею — ці ня так?"

(Скорабагатаў: ) "Дзякуй за віншаваньне. У культуралягічным сэнсе я — стопрацэнтовы беларус. Што тычыцца этнічнага паходжаньня, то я сапраўды рускі. Род наш вядзе свой пачатак з XVII-га стагодзьдзя, ён ці не баярскі, і мае продкі былі Мілавідавы.

Адзін з маіх прашчураў узяў удзел у бунце Хаванскага, а Пётар І быў тады яшчэ маладзенькі й пабаяўся той бунт задушыць з такой жорсткасьцю, як гэта ён зрабіў з другім. І мой прашчур, на шчасьце, ня быў закатаваны. Яго саслалі на мяжу Маскоўскага й Вялікага Літоўскага княстваў. Цяпер гэта мястэчка Сеўск на мяжы Гомельшчыны, Чарнігаўшчыны й Браншчыны.

Там нарадзіліся мае бацькі, а прозьвішча "Мілавідаў" у "Скорабагатаў" пераўтварылася так. За маім прадзедам у Сеўску ішла слава гулякі, і аднойчы ён выйграў у карты шынок. Гэта неістотна, што ён той шынок праз паўгода прайграў. А вось тое, што ён раптоўна стаў заможным, і спрычынілася да таго, што за ім замацавалася мянушка — Скорабагаты.

Пасьля адмены прыгоннага права пачалі даваць пашпарты, найперш вольным людзям. А прадзед мой быў стралец і меў права на атрыманьне пашпарту. Калі ён прыйшоў запісвацца і назваў сваё прозьвішча, чыноўнік спытаўся: "Ты які Мілавідаў? Мілавідавых тут шмат". І тут нехта падказаў: "Гэта той, які Скорабагаты". Так і запісалі. Так што прозьвішча Скорабагатаў усяго некалькі каленаў мае".

(Скобла: ) "На пачатку 1990-х гадоў Беларусь перажыла кароткачасовы рэнэсанс нацыянальнай культуры, у тым ліку й культуры музычнай. Вы ў 1992 годзе заснавалі "Беларускую капэлю", нязьменным мастацкім кіраўніком якое зьяўляецеся да гэтай пары. І вось "Беларуская капэля" існуе ўжо 9 гадоў. Чаго было больш за гэты час — хвілінаў трыюмфу ці гадзінаў расчараваньня?"

(Скорабагатаў: ) "Гадзінаў расчараваньня не было ўвогуле. Я тут з вамі мушу не пагадзіцца, што пэрыяд рэнэсансу быў кароткачасовым. На мой погляд, ён як пачаўся тады, так і квітнее да гэтай пары.

І тут я вось што хацеў бы заўважыць. На працягу апошніх гадоў 500–600 па Беларусі ходзяць і ходзяць чужацкія нашэсьці й зьнішчаюць гэты бедны народ. Прычым зьнішчаюць ня горшых, а лепшых. Але як толькі надарылася мажлівасьць свабоднага існаваньня — адкуль толькі ўсё ўзялося! Разумовая рэгенэрацыя беларускага народу — гэта проста нейкі фэномэн у гісторыі Эўропы!

Сапраўды, быў страшны гвалтоўны ўціск за саветамі — асабліва 1950-я, 1960-ыя, 1970-я гады. Але як толькі зьявілася магчымасьць сваю інтэлектуальную працу зафіксаваць... Паглядзіце, колькі ўсяго зроблена, колькі выдадзена матэрыялаў па музычнай культуры! І на маё перакананьне, гэта ўсё нарастае, як сьнежны ком".

(Скобла: ) "Вы мастацкі кіраўнік "Беларускай капэлі", першы барытон нацыянальнай опэрнай сцэны. Але ж вы можаце і дырыгаваць аркестрам. Кажуць, што аднойчы на замежных гастролях нават падмянілі маэстра Анісімава..."

(Скорабагатаў: ) "Ну, гэта так і ня так. (Сьмяецца.) Гэта было на гастролях у Ірляндыі, у Дубліне. Проста паводле сюжэту той опэры, маецца на ўвазе інтэрмэцца італьянскага кампазытара Дамініка Чымароза "Іl maestro di kapella", сам сьпявак зьяўляецца дырыжорам. Дырыгаваць прыходзіцца паводле сюжэту. А я, паверце, чалавек адказны ў адносінах да сваёй прафэсіі, і я навучыўся гэта рабіць. І ўсё атрымалася — мяне вітала й публіка, і прэса.

Пасьля спэктакля да мяне падыходзілі аркестранты і гаварылі, што дырыжор быў проста выдатны. Мне, безумоўна, было прыемна. Але й дома, бывае так, што дырыжор на рэпэтыцыю ня прыйдзе, а ідзе аркестравая сцэна, складаная. Прыходзіцца стаць за пульт і падырыгаваць. Так здараецца. Але гэта свавольства, балаўство".

(Скобла: ) "Сярод вашых шматлікіх талентаў не выпадае не ўзгадаць яшчэ адзін: вы знаны дасьледчык гісторыі музычнага мастацтва, аўтар чатырох кніг. Вось і сёлета пабачыла сьвет кніга "Абышоўся бяз славы" — пра дарэшты забытага кампазытара Яна Тарасевіча.

Шчыра прызнаюся, што ў маім уяўленьні неяк ня вельмі сумяшчаюцца опэрны сьпявак і дасьледчык, залітая сьвятлом сцэна й архіўны зацішак. Дзе ж вам працуецца з большым імпэтам?"

(Скорабагатаў: ) "На жаль, такое ўспрыманьне сьпевакоў даволі распаўсюджанае. Што такое гук? Гук — гэта рэзананс, а рэзананс утвараецца ў пустотах. Значыць, чым менш мазгоў, тым лепшы голас. (Сьмяецца.)

Лічыцца, што сьпявак павінен найперш займацца сваім голасам. І сапраўды, наша прафэсія вельмі складаная, патрабуе шмат часу менавіта на ўдасканальваньне голасу. Далей — музыканты граюць па нотах, мы ж сьпяваем усё напамяць, трэба ж і гэтым займацца. Але сярод сьпевакоў таксама бываюць разумныя людзі.

Напрыклад, нямецкага сьпявака Дытрыха Фішэра Дыскаў Сьвятаслаў Рыхтэр назваў найлепшым музычным інтэлектуалам ХХ-га стагодзьдзя. І ніхто яму не запярэчыў. А Рыхтэр ведаў, што казаў, ён меў стасункі з самымі выдатнымі людзьмі свайго часу. Дыскаў — ня проста добры сьпявак, ён піша кнігі, выкладае фартэпіяна ў музычнай акадэміі, уваходзіць у эліту дырыжораў сьвету!"

(Скобла: ) "На сваім бэнэфісе вы выканалі партыю Беларэцкага ў опэры "Дзікае паляваньне караля Стаха". Герой аднайменнай аповесьці Ўладзімера Караткевіча, паводле якой і пастаўленая опэра, Андрэй Беларэцкі, гаворыць пры канцы твора: "Я прачынаюся й думаю, што не прайшоў час дзікага паляваньня караля Стаха".

Ці не здаецца вам, што яно, гэтае паляваньне, працягваецца і ў наш час, у сёньняшняй Беларусі? Нашы людзі, нібы насельнікі маёнтка Балотныя Яліны, працягваюць жыць у страху..."

(Скорабагатаў: ) "Дзікае паляваньне караля Стаха" належыць да клясычных опэраў. А клясычны твор мастацтва ніколі не бывае музэйнай рэдкасьцю, ён заўсёды адпавядае пачуцьцям і настроям грамадзтва. І гэта вялікая бяда, калі сёньня ў Беларусі "Дзікае паляваньне..." так успрымаецца. Што тут можна параіць? Прыслухацца да Антона Чэхава й выціснуць па кроплі зь сябе раба. І тады ніякае паляваньне нас не дагоніць".

(Скобла: ) "Вам належыць, можна сказаць, афарыстычнае выслоўе: "Мастацтва — гэта нацыянальна-вызвольны рух у дзеяньні". Я ведаю, што калі вы аднойчы ішлі ў першых шэрагах гэтага руху, вас арыштавалі й завезьлі ў пастарунак. Як гэта адбылося?"

(Скорабагатаў: ) "На той момант я ня ўдзельнічаў у тым руху, я быў ягоным сьведкам. Гэта было ў 1996 годзе, незадоўга да рэфэрэндуму. У Менску праходзіла вялікая дэманстрацыя пратэсту, і я, едучы на працу, апынуўся ў пастцы на праспэкце Скарыны каля Галоўпаштамту.

АМОН цалкам заблякаваў праспэкт, быў спынены рух транспарту. Мы зь сябрам Валодзем Неўдахам вылезьлі з тралейбуса ды ішлі, гутарачы, па праспэкце. На Кастрычніцкай плошчы разышліся кожны ў свой бок. На пляцы Волі, паблізу кансэрваторыі, мяне схапілі й кінулі ў варанок. Аказваецца, за намі сачылі, бо мы міжсобку размаўлялі па-беларуску.

За тое, што ў Беларусі чалавек карыстаецца роднай мовай, яго могуць забраць у пастарунак. Толькі за гэта! Гэта ж проста жах!"

(Скобла: ) "Наўрад ці амонаўцы наведвалі спэктаклі ў Опэрным тэатры й ведалі, каго затрымалі..."

(Скорабагатаў: ) "Так, у мяне забралі пашпарт, але ў пастарунку я сядзеў гадзіны тры. Потым мне далі пачытаць пратакол — там была розная лухта напісаная, што я некага крыў матам, некага да нечага заклікаў. А я ўвогуле не карыстаюся нецэнзурнай лексыкай — так выхаваны.

Я кажу маёру: "Я сьпявак, як я магу крычаць на вуліцы такім халодным надвор'ем? Я ж назаўтра бяз працы застануся!" — "Сьпявак?" — у вачах маёра нешта замільгацела, падобнае на роздум. Ён пачаў некуды тэлефанаваць, пра нешта даведвацца. І ўрэшце адпусьціў мяне — з умовай, каб я ў цэнтры гораду ў той дзень не зьяўляўся, бо зноў буду затрыманы. Я, праўда, праігнараваў яго пажаданьне й адразу ж паехаў у цэнтар. І ніхто мяне ўжо не затрымліваў".


archive
  skip it
www.svaboda.org is © 2001 Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc. All Rights Reserved.