news programs realaudio contact archive
      Курапаты
    Выбары 2001
    Праскі акцэнт
    Экспэртыза свабоды
    Эканоміка
    Правы чалавека
    Міжнародны аддзел
    Рэгіёны

      Палітычная геаграфія
    На доўгім шляху
    Выкраданьне
    Беларусі

    Мэдыі
    Ёнас, Яніс, Янка...
    Беларускі Iнтэрнэт
    Суайчыньнікі
    У сьвет на заробкі
    Карлаў мост

    Вострая брама
    Беларуская
    Aтлянтыда

    Вольная студыя
    Краіна М
    Залаты фонд

      Сымбаль веры
    Агляд пошты
    Дазвол на выезд
    Здароўе
    Галерэя "Свабоды"

  


    Час і Хвалі
    Realaudio
    Аўдыё-архiў


    RFE/RL Newsline
    Weekday Magazine
    PBU Report
    RFE/RL Homepage
    Reprints



13 Сьнежня 2001
 
Замкі як грамадзкі й культурны асяродак
 
Вячаслаў Ракіцкі, Прага
 
Удзельнічае Ніна Здановіч

(Ракіцкі: ) "Сярэднявечныя падарожнікі называлі Беларусь "краінай замкаў". І бачылі яны іх як, прыкладам, Адам Міцкевіч:

Ля Навагрудка, на ўздыбленых горах, —
Замак у месяцы срэбным зіхценьні,
Вал зьдзірванелы схаваўшы, сувора
Волатаў-вежаў ламаныя цені
Падалі ў роў, дзе між вечнай цясьніны
Дыхалі воды, затканыя цінай.

Замак заснуў — ні агню і ні дыху,
Толькі на вежах бяссонная варта
Воклічам цішу палохае ўпарта.

Чым яшчэ былі замкі для Беларусі, акрамя як "мураванай вартай"?"

(Здановіч: ) "На самой справе на замкі глядзелі найперш як на гарант дзяржаўнае бясьпекі. Але насамрэч значэньне іх для Беларусі намнога шырэйшае. Мы забываемся на іх ролю ў культуры, якая не абмяжоўваецца засваеньнем лепшага ў фартыфікацыі ці ўвасабленьнем няхай сабе й таленавітым чарговых мастацкіх стыляў — гэтая роля мянялася на працягу стагодзьдзяў, але большасьць з таго, што давала замкавая культура грамадзтву, можна пазначыць пад грыфам "першы".

(Ракіцкі: ) "Мая госьця — археоляг Ніна Здановіч. Спадарыня Ніна, вы сказалі "пад грыфам "першы". Расшыфруйце, калі ласка, што перадусім давалі замкі?"

(Здановіч: ) "У кожным стагодзьдзі гэта было нешта сваё. Прыкладам, у ХІV стагодзьдзі першыя кафляныя печы, якія зьявіліся ў Беларусі, — у Полацкім і ў Лідзкім замку. Фрэскі, якія зьявіліся ў жывым памяшканьні, таксама ў Крэўскім замку й на Наваградзкім замку. У ХVІ стагодзьдзі, калі Эўропа захапілася старажытнасьцю, музэямі, першы музэй быў створаны ў Нясьвіжы. Нумізматычны кабінэт, калекцыя манет, якую пачаў Радзівіл, ужо ў ХІХ стагодзьдзі налічвала больш за 12 тысяч асобнікаў.

Прыватныя бібліятэкі таксама зьяўляюцца ўпершыню ў замках. Першыя тэатры ХVIII стагодзьдзя — гэта таксама элемэнт замкавае культуры. А ў ХІХ стагодзьдзі батанічныя сады, аранжарэі — гэтак сама элемэнты замкавае культуры".

(Ракіцкі: ) "Замак станавіўся ў цэнтар культурнага, грамадзкага жыцьця?"

(Здановіч: ) "Вакол яго віравалі два колы гэтага жыцьця".

(Ракіцкі: ) "Якія гэта колы?"

(Здановіч: ) "Найперш значэньне ў дзяржаўным жыцьці й значэньне ў жыцьці культурным. Але была й глябальная роля замкаў. Яе можна вызначыць некалькімі літаральна фактамі. У часы Полацкага княства замак быў ядром гораду. Ён як бы атаясамліваўся з горадам. Вакол яго будаваўся горад.

У эпоху Вялікага Княства Літоўскага замак быў гарантам бясьпекі й ўнутры замка адначасова была пляцоўка для месьцічаў у момант небясьпекі. Ён быў іх, ён быў свой замак.

Але ў эпоху Адраджэньня й Асьветніцтва замак успрымаецца ў першую чаргу як цэнтар сьвецкае культуры. Прыкладам, бібліятэка Храптовічаў у Шчорсах налічвала вялікую колькасьць тамоў, і ўладальнік, Храптовіч, напісаў нават Статут, па якім дазвалялася карыстацца гэтай бібліятэкай навукоўцам з-за мяжы і мясцовым. Гэтую магчымасьць выкарысталі Ян Чачот і Адам Міцкевіч. Там былі вельмі цікавыя дакумэнты, кнігазборы. Там можна было азнаёміцца зь дзёньнікам Марыны Мнішак".

(Ракіцкі: ) "Людзі перадусім інтэлектуальнага складу цягнуліся ў замкі?"

(Здановіч: ) "Безумоўна, але мяняўся час, і замкі мянялі функцыю. У ХІХ стагодзьдзі для дзяржавы найважнейшым было эканамічнае разьвіцьцё. І тады замкі вядуць рэй менавіта ў эканамічным жыцьці краіны.

Возьмем толькі аднаго ўладальніка, аднаго магната Пуслоўскага, які меў маёнтак у Альбэрціне, пад Слонімам. Ягоная дзейнасьць можа быць узорам у якасьці прадпрымальніка. Ён адкрываў на тэрыторыі свайго маёнтка, ля маёнтка, цэлы шэраг прадпрыемстваў: цагельню, паперню, суконную мануфактуру й мануфактуру па вытворчасьці дываноў у залежнасьці ад попыту.

А ў канцы ХІХ стагодзьдзя ён жа ёсьць першапачынальнік гідраэлектрастанцыі ў Заходняй Беларусі. Ён жа адчыняе электралямпавую мануфактуру".

(Ракіцкі: ) "Замак станавіўся эпіцэнтрам, вакол якога віравала жыцьцё. Як складваліся дачыненьні замка з навакольлем?"

(Здановіч: ) "Замак паступова ствараў вакол сябе своеасаблівую аўру, як бы аддаляючыся ад навакольля. Гэтае паступовае аддаленьне відавочнае. У ХІІ-ХІV стагодзьдзі замак быў сярод людзей, гатовы прыняць іх у момант небясьпекі. З ХVІ стагодзьдзя ён як бы дыстанцуецца на край мястэчка, гораду.

А ўжо ў ХVІІІ стагодзьдзі ён адгароджваецца ад мястэчка за ценем ангельскага парку, і толькі нямногія могуць на ўласныя вочы пабачыць сам замак, а тым больш пабачыць гаспадароў замка. Таму паступова ўсё зьвязанае з замкам, зь яго жыхарамі міталягізуецца, як у вядомым рамане Франца Кафкі "Замак":

"Цяпер увесь Замак ясна вымалёўваўся ў празрыстым паветры, і ад тонкага сьнегавога покрыва, што цалкам апранала яго, усе формы й рысы выступалі ўсё выразьней… Увесь Замак, якім ён бачыўся здалёк, зусім адпавядаў чаканьням К. Гэта была і не старадаўняя рыцарская крэпасьць, і не шыкоўны новы палац, а суцэльны шэраг будынінаў, які складаўся зь некалькіх двухпавярховых і мноства шчыльна прылепленых адзін да аднаго прыземістых дамоў, і каб ня ведаць, што гэта Замак, льга было б прыняць яго за мястэчка. К. убачыў толькі адну вежу, ці то над жылым памяшканьнем, ці то над царквою — разабраць было няможна. Стаі варон кружлялі над вежаю".

(Ракіцкі: ) "Спадарыня Ніна, ці можам мы сказаць, што для большасьці жыхароў замак быў нечым недасягальным — пэўнай паласой, зонай "табу"?"

(Здановіч: ) "Безумоўна, паколькі большасьць жыхароў навакольля магла меркаваць пра замак і пра яго жыхароў толькі па-чутках. І гэтаму нараджэньню легендаў садзейнічалі самі гаспадары, складаючы розныя показкі й байкі нават самі пра сябе.

Прыкладам можа быць Мікалай Радзівіл Пані Каханку, чарговы ўладар Нясьвіскага замка, каторага паводле ягоных баек можна назваць беларускім "баронам Мюнгаўзэнам":

"Быў я добраахвотнікам у ангельскім войску, пане каханку, што вяло аблогу гішпаньскай цьвярдыні Гібралтару. І быў у мяне чыстай андалузійскай пароды, чорны, як крумкачова крыло, конь. Пачаўся, пане каханку, штурм той крэпасьці. Лячу я на сваім скакуне, ажно раптам гарматнае ядро, пушчанае ворагам, разрывае тулава майго каня на дзьве паловы. Я ўтрымаўся ў сядле, а ён так разагнаўся, што з той паловай, на якой сядзеў, проста праз мур пераляцеў, і апынуўся я, пане каханку, першым у той грознай цьвярдыні. Ну, а за мной і астатняе войска ўварвалася, здабыўшы Гібралтар канчаткова…"

(Ракіцкі: ) "А ці перасякаліся шляхі замка й ваколіцы?"

(Здановіч: ) "Можна ўзгадаць пра адзін вельмі прыкладны й вельмі цікавы факт. У Нясьвіжы штогод праводзілася так званае сьвята курка. Спаборніцтва ўладароў замка й стралкоў-месьцічаў на найлепшага стралка.

У першай чацьвёрцы стралкоў былі сам гаспадар замка, ягоная жонка, гаспадар гораду і войт. У другой чацьвёрцы маглі ўдзельнічаць любыя жыхары гораду, хто меў стрэльбу. Пераможца фіксаваўся ў магістрацкае кнізе й атрымоўваў узнагароду. Гэта садзейнічала павышэньню вайсковага майстэрства, а тым самым ўмацоўвала й абарону гораду, абарону замка".

(Ракіцкі: ) "Замак меў шмат функцыяў. А ці не заміналі гэтыя функцыі адна другой? Ці не зашмат браў на сябе замак?"

(Здановіч: ) "Магчыма, і зашмат. Гэта адчулася ў ХІХ стагодзьдзі, калі замак пераключаецца як бы з сваёй ролі як заканадаўцы культурных функцыяў, культурных традыцыяў — перакваліфікуецца ў заканадаўцу эканамічных падставаў дзяржавы. Прыкладам таму — лёс Ружанскага замка, які згарэў менавіта ад пажару на сукнавальні, якая разьмяшчалася ў яго карпусах.

Але нават тады, у ХVІІІ стагодзьдзі, замак заставаўся тым, чым ён не пераставаў быць ніколі — апірыскам дзяржаўнасьці. І гэта добра ўсьвядомілі расейскія ўлады, калі пасьля далучэньня Беларусі да Расеі, у ліку шэрагу мерапрыемстваў, забаранілі мясцовым магнатам ня толькі трымаць уласнае войска, але й будаваць крэпасьці".

(Ракіцкі: ) "Такім чынам, вы хочаце сказаць, што замак сам зьнішчаў сябе, і ў гэтым, напэўна, лёгіка працягласьці існаваньня замкаў у прасторы й часе пэўнае краіны, у прыватнасьці, Беларусі?!"

(Здановіч: ) "Безумоўна, усё мае свой пачатак і свой канец, але акрамя функцыі ўяўнай, як бы фізычна адчувальнай, кожная зьява, у тым ліку й замак, мае яшчэ сваю функцыю — міталягічную. Функцыю знакавую. І вось у гэтым сэнсе вельмі дрэнна, што замак як знакавая функцыя для Беларусі, страчвае сваю ролю.

Тады атрымоўваецца так, што ў былых родавых гнёздах адчыняюцца калгасныя канторы, як гэта здарылася ў Падароску пад Ружанамі. Былыя вуліцы з прыгожымі назвамі, якія акаляюць замак, прыкладам, францускі тракт у Альбэрціне, ператвараюцца ў калгасныя вуліцы. А па тэрыторыі былых замкаў пачынаюць блукаць статкі авечак, коз, кароў, як у Крэўскім ці Ружанскім замку. І рэшткі замкаў, замкавыя сутарэньні часам ператвараюцца ў сьцёкі для гною з фэрмаў".

(Ракіцкі: ) "А зусім нядаўна я наведваў рэшткі замкаў, панскіх палацаў у ваколіцах Мёраў. І пабачыў, як там дзеці зьбіраюць сьлімакоў, якія засталіся ад гаспадароў замкаў — тыя раней сьлімакоў вырошчвалі. І цяпер гэтыя сьлімакі — апошнія жыхары выдатных збудаваньняў колішніх цэнтраў культуры".


archive
  skip it
www.svaboda.org is © 2001 Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc. All Rights Reserved.